Testing, testing …

Success

Tijdens elke training ben je eigelijk al aan het testen. Misschien ongemerkt of juist wel bewust. Welke voeding doet me goed en wat heb ik vooraf gedronken? Dit zijn vragen die je jezelf kan stellen en eventueel kan noteren zodat je af en toe kan terugkijken hoe je waarop hebt gereageerd tijdens het hardlopen. Stel je bent aan het trainen voor een evenement, of dat nu je eerste of je zoveelste is, soms is het goed om weer eens te checken waar je goed op reageert door het testen van bepaalde producten. De beste resultaten zijn goed om te onthouden voor je run! Succes verzekerd!

Als loper is het belangrijk wat je eet….maar het ontbijt is van cruciaal belang!

Als eerste wil ik het eigenlijk hebben over drinken. Vocht voor een wedstrijd is belangrijker dan wat je eet. Dus vergeet niet om veel water en elektrolyten, zoals natrium en kalium, binnen te krijgen de uren voor je run. Water helpt  de voedingsstoffen uit het voedsel dat je eet te transporteren en het drijft gifstoffen af. Het voorkomt uitdroging en het beïnvloedt je herstel. Begin minstens twee uur voor je run met drinken. Test dit dus ook tijdens je trainingen, vooral als je lange afstanden loopt.

Je ontbijt: laat je ontbijt niet aan het toeval over en test, bijvoorbeeld in de weekenden of op dagen dat je tijd hebt voor je training, je ontbijt. Je weet dan hoe je lichaam op het voedsel reageert tijdens een lange run zodat je op je wedstrijd-dag niet voor verassingen komt te staan. 1d4666349a76f91b526ac2ce39008857Zoals elk aspect van je racedag, je schoenen, kleding en drinken/gels, test je van te voren uit. Ook wat je de avond ervoor eet en de snacks en drank tijdens je race is goed om te testen. Stel, je neemt tijdens het trainen alleen maar water dan is het misschien geen goed idee om tijdens je run opeens een energy-drink te nemen bij de drankpost. Je maag kán hier slecht op reageren en met kramp lopen is zo vervelend. Ditzelfde geldt voor de gelletjes die je kan nemen tijdens een run. Experimenteer tijdens je training, dat is echt beter en relaxer dan tijdens je run!

 b8f04633e1a6e9b36dcf50d7e8ebc596Ik had het net ook al over het uitproberen van je wedstrijd outfit. Dit klinkt misschien gek maar ik heb het zelf ook af en toe dat ik tijdens een event dacht, he bah, dit zit helemaal niet lekker maar het stond zo leuk….Natuurlijk is het leuk om in toffe kleding hard te lopen maar mijn eerste check is of het ook lekker zit tijdens mijn run. Doet dat het niet dan trek ik het niet aan op de evenement-dag. Ik weet inmiddels dat ik een bepaalde broek niet aantrek als ik een belt met flesjes meeneem omdat ik weet dat die belt omhoog komt. Dus, test alles wat je aantrekt een of meerdere keren voor je event, dan loop je veel relaxer.

Wat ik trouwens ook test is hoe lang mijn batterij van mijn horloge en iPhone het volhoudt. De uren voor een event heb ik mijn horloge nog niet aan staan en mijn iPhone gebruik ik zo min mogelijk (dat is vrij lastig, moet ik toegeven). Ik heb trouwens een tip gekregen om als je met Runkeeper of een andere app gaat hardlopen tijdens een evenement je je 3G kan uitzetten zodat je batterij langzamer leegloopt!

Het recept van havermout (foto) staat bij voeding! Echt lekker!! Ik zou zeggen, test het  maar 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.