Squat

e71cf24b2ce2ab2e21e98ac5815670eaSquats voer je uit door rechtop te staan met je voeten gespreid op schouderbreedte. Je voeten moeten iets (30 graden) naar buiten wijzen. Je hurkt door je knieën, je laat je voeten staan en hurkt tot je een hoek hebt van ongeveer 90 graden. Zodra je de hoek van 90 graden hebt behaald ga je langzaam weer omhoog, maar zorg er dan voor dat je knieën nog licht gebogen blijven. Houdt tijdens het uitoefenen van squats je rug en gezicht recht.

Doe deze oefening in serie van 3.

De diepte van de squts is belangrijk. Bij oppervlakkige squats, waarbij je niet diep genoeg door je benen zakt train je maar de helft van de spieren die je kan trainen. De diepe squats zorgen voor een perfecte samenwerking van je gewrichten en spieren, waardoor je effectiever spieren opbouwt en sterker wordt.

Toename van kracht
Diepe squats zorgen voor een toename van kracht van de spierproductie na een voorgaande spiercontractie. Dit betekent dat de activiteit: in dit geval de hurkende beweging, de prestatie op het gebied van spierkracht verbeterd. Dit verbetert onder andere je spring-, piek- en explosievermogen.

Sterke strakke bilspieren
Diepe squats zorgen voor extra activiteit in de quadriceps, de hamstrings en bilspieren. Vooral de elektrische activiteit (electromygrafie) in de bilspieren neemt enorm toe wanneer je diepe squats uitoefent. Dit zorgt voor strakkere billen en meer spiermassa.

Extra kracht in rugspieren en dijspieren
Naast het aanspannen van je been- en bilspieren ontwikkel je ook spieren in je rug en dij. De diepe squats zorgen voor extra weerstand in je rug en sterke ontwikkeling van je dijspieren.

Stabiliteit van de heupen
Wanneer je squats uitvoert ga je diep door je benen, er komt spanning te staan op je billen, hamstrings, enkels, knieën en ook je heupen bewegen mee. Het bewegen van de heupen aan de hand van squats zorgt er voor dat de heupen extra stabiel worden. Voor vrouwen zorgen squats ervoor dat de bekken stabieler wordt, wat weer gunstig kan zijn tijdens en na een zwangerschap.