Hoofdpijn na het sporten

Hoofdpijn

“Ik heb het idee dat ik voldoende drink voor, tijdens en na het trainen maar toch krijg ik steeds die hoofdpijn”.

Vaak krijg ik de vraag waardoor het komt dat je na het hardlopen hoofdpijn kan krijgen.

Ten eerste adviseer ik je dat wanneer het je vaak overkomt je (ook) naar je huisarts moet gaan voor een checkup. 

Een van de oorzaken kan zijn dat het van vasculaire aard is, vergelijkbaar met een migraine en kan worden veroorzaakt door veranderingen in de bloedtoevoer naar de hersenen tijdens het trainen. Hardlopen (in ons geval) verwijdt de bloedvaten, en wat leidt tot druk dat hoofdpijn kan veroorzaken bij sommige mensen.

Je bloedsuiker kan een factor zijn als deze laag is. Probeer voor je gaat lopen een kleine pre-run snack of maaltijd te eten. Deze zal moeten bestaan uit een mix van koolhydraten, eiwitten en vetten. Neem hierbij ook voldoende vocht tot je zoals water of een sportdrank. Na het hardlopen is het goed om binnen 30/60 minuten iets te eten. Heb je geen trek, neem dan een lekkere Smoothie, magere chocolademelk of andere hersteldrank om direct te herstellen.

Dehydratie of te wel uitdroging. Ook dit kan een oorzaak zijn van je hoofdpijn. Soms denk je dat je voldoende gehydrateerd bent maar zorg er voor dat je over de gehele dag voldoende vocht tot je neemt. Ook in groente en fruit zit veel vocht!

Spierspanning. Door een verkeerde loophouding kan je spanning opbouwen in bijvoorbeeld je nek, schouders en rug. Door specifieke stretching en spierversterkende oefeningen te doen om je loophouding te verbeteren kunnen de spanning verlichten of wegnemen. Dit kan je goed onder begeleiding van een fysio of door het volgen van loopscholing.

Zonlicht. Helder zonlicht kan een hoofdpijn trigger voor sommige mensen zijn. Om hoofdpijn te voorkomen kan je een petje met klep dragen en/of een zonnebril. Een andere optie is de zon zoveel mogelijk te vermijden door in het bos te lopen of zoveel mogelijk met de zon in de rug …. ik weet het, je moet natuurlijk ook terug …

Ik hoop dat je aan deze info wat hebt waardoor je niet meer na je training pijn in je hoofd hebt. Het is zo jammer als je je endorfine dan te weinig ‘voelt’!