Eieren

b7205cfced4d3ad8e98c21931c696b4eEieren eten biedt veel voordelen voor hardlopers. Het kan variëren van behoud van de spiermassa tot aan het verbeteren van herstel na een run. Dankzij de vitaminen en mineralen die ze bevatten kunnen ze zelfs helpen bij het voorkomen van blessures en het op peil houden van je energie tijdens een run. Omdat eieren cholesterol bevatten is het goed om niet meer dan 1-2 eieren per dag te eten. Eiwitbehoefte is nodig omdat er na elke training licht letsel ontstaat aan je spiervezels. Eiwit helpt je spieren te herstellen.

Timing: voor behoud van spiermassa en hulp bij herstel van de spieren is het goed om vlak voor of vlak na je training eieren te eten.

IJzer speelt een rol bij de transport van zuurstof naar je cellen en helpt je dus tijdens het hardlopen van energie te voorzien. Krijg je te weinig ijzer binnen dan kan je je vermoed voelen tijdens je dagelijkse activiteiten en dus ook tijdens het hardlopen. Als je echt een te kort hebt spreek je over bloedarmoede.

Fosfor is belangrijk voor oa. de optimale dichtheid en gezondheid van je botten. Voldoende inname kan zelfs spierpijn na een intensieve training doen verminderen.

B-vitaminen geven energie, ze vormen de rode bloedcellen, het brengt voldoende zuurstof naar de cellen en houdt je hart gezond. De behoefte aan B-vitaminen kan zelfs toenemen als je intensief traint. Krijg je te weinig B-vitaminen binnen dan kan dat spierkrampen, vermoeidheid, bloedarmoede of ademhalingsproblemen ontwikkelen.