De drie R-en

So Fine a Breath of Wind Might Blow Her Away
 

Wie kent ze niet, de drie R-en die zo belangrijk zijn om bij jonge kinderen een goede weerstand op te bouwen? Ook bij hardlopen kan je deze gemakkelijk inzetten.

Rust: dat wil zeggen herstellen. Gun je lichaam de gelegenheid zich aan te passen aan je gevraagde inspanning. Als je voor het herstel onvoldoende tijd neemt, komen de problemen. Over het algemeen heeft het spierstelsel na een grote inspanning 48 uur rust nodig. Als het lichaam geen tijd krijgt om te herstellen, kan dit resulteren in vermoeidheid, spierblessures, stressfracturen en ademhalingsklachten. Dit alles gaat ten koste van de training en uiteindelijk de prestatie.

Reinheid: Erg belangrijk lijkt me als je na het hardlopen je hardloopkleding even in een wasje doet. In een kort programma is prima. Laat het je niet gebeuren dat jij iemand inhaalt en diegene je ‘ruikt’……..Ik kom het vaak genoeg tegen (vooral bij evenementen) dat het niet echt fris ruikt. Ik kom ze jammer genoeg te veel tegen, vooral bij events…. Ook zelf lekker een frisse douche nemen na het lopen hoort hier bij. Ach, dat doe jij toch ook?

Regelmaat: en dan gaat het over frequentie en niet over intensiteit. Dus niet hoe zwaar, maar hoe vaak. Het is zinvoller 3 keer per week 10 minuten te sporten, dan 1 keer een half uur. Wie drie tot vier keer per week hardloopt voorkomt dat het effect van training snel verdwijnt, bovendien bouw je aan een structureel betere conditie dan wanneer je zonder regelmaat eens een blokje om gaat.

Mijn rust pak ik na elk event extra goed. Dat heb ik ook echt nodig want ik heb altijd meer spierpijn en mijn benen voelen dan ook vermoeid. Mijn kleding gooi ik dezelfde dag nog in de wasmachine en sta ik graag heel lang onder een warme douche. De regelmaat pak ik na een paar dagen weer op. Ik merk dat ik na een evenement, net iets langer rust moet nemen omdat ik toch net iets meer van mezelf heb gevraagd.  Na zo een prestatie zal het niet ten koste gaan van je conditie. Luister naar je lichaam!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.